woensdag 9 oktober 2013

10 manieren om piek-stressmomenten te verlagen / voorkomen

 
 


Het kwartje is gevallen ... Ik weet inmiddels hoe ik mijn dagelijkse bezigheden kan vereenvoudigen en dus piek-stressmomenten kan verlagen! Ik had natuurlijk al lang tips en trucs gelezen over dit onderwerp. Maar soms moet je het gewoon ook zelf ervaren:)

In dit verhaal een schetsje over een piek-stressmoment op een eigenlijk heel normale werkdag:

Nu ik een baby erbij heb ga ik op werkdagen in plaats van kolven gewoon naar mijn baby toe om te voeden. Heerlijk toch! Dat kan omdat ik in de plaats werk waar ook mijn kind naar de dagopvang gaat. Eigenlijk ook om de reden dat de kolfkamers op kantoor bezet zijn door andere moeders die ook net een kleintje hebben en borstvoeding geven maar eerder dan mij de kamer konden claimen. Dan zeg ik op mijn beurt: ik fiets wel even heen en weer joh! Geen punt!

Op zulke dagen is het vaak stressen. Enerzijds omdat ik met mijn werkzaamheden in de knel kom, anderzijds omdat ik moeite heb de schakelaar van moeder met piepjonge kinderen naar werkende ambtenaar tussen hooggeplaatste heren om te zetten. Dus het liefst niet half bezweet aan kom met al mijn haren verwaaid en met geurige moedermelk-vlekken op mijn kleding op schouderhoogte... ;)

Het zijn voor mijn gevoel vaak een soort van overlevingsdagen van rennen en vliegen van hot naar her. Ik werk niet omdat ik een carrière vrouw ben/wil zijn. Ik droomde er vaak van om als moeder fulltime thuis te zijn, maar dat gaat in mijn huidige omstandigheden niet lukken. Maar goed, dat even terzijde... Misschien dat het stressgevoel bij mij wat hoger ligt dan ik zou willen, omdat ik juist daardoor het gevoel bij me draag van het moeten... (lees in mijn 1e blogbericht hier meer over).

Maar oke, het kwartje was dus gevallen. En wel op zo'n moment: Ik wilde weer eens van alles tegelijk. Ik was net terug van het voeden van mijn baby. Onderweg was het redelijk druk in het verkeer. Ik stond eindelijk voor de zware deur van de fietsenstalling. Met mijn moeder-met-bo-bike-zitjes-fiets in mijn ene hand en mijn werksleutel in mijn andere, wilde ik de grote deur opentrekken (de deur is erg zwaar en gaat moeilijk open en een dikke veer trekt de deur meteen weer dicht). Ik verloor mijn evenwicht bij het trekken en prompt viel de fiets uit mijn handen, tegen mijn been (auwts!), scheurde een nagel, viel de deur met een klap weer dicht en mijn tas open op de grond en rolden mijn spulletjes verspreidt over de stoep. Op dat moment raasden er drie grote bussen in volle vaart voorbij en blies de opgejaagde wind de haren in mijn gezicht en precies in mijn oog. Tja, daar sta je dan ...

En toen viel het kwartje: Tien! Doe nou geen tien dingen tegelijk! Nee, inderdaad, dat moet ik ook niet doen. Zucht! Als hooggevoelig persoontje ben ik niet zo heel stressbestendig. Ik was dus erg blij toen ik eindelijk in de fietsenstalling stond, al was het tussen de net geleegde kliko's van de kantine...
 
Dus een volgende keer: zet ik eerst mijn fiets aan de kant. Dan open ik de deur en zet het met de haak vast. Dan rijd ik rustig mijn fiets naar binnen en zoek kalm een plekje. Doe mijn fiets op slot. Haal de deur weer van de haak. Pak dan mijn tas en loop rustig naar boven.

Wat een verschil in beleving!!




Ik schrijf dit verhaaltje dus omdat ik weet dat wanneer ik iets schrijf de herinnering hieraan dieper komt te liggen. Ik denk ook omdat ik de afspraak met mezelf dan serieuzer neem en tastbaarder maak. De volgende 10 manieren heb ik die dag met mezelf afgesproken. Ik hoop dat deze tips jouw ook mogen inspireren!

Wees stress een stapje voor met deze 10 tips:

  • Géén twee dingen tegelijk doen (of meer)
  • Maak eerst het ene af voordat je aan het andere begint
  • Als je tegen de dag opziet, kijk dan naar de leuke dingen van die dag. Beloon jezelf door bewust te genieten van dat momentje en neem er je tijd voor. (juist met zulke momenten moet je je weer opladen, het zijn die momenten die je je het best herinnerd bij het afsluiten van de dag ;) Heb je niets leuks om naar uit te kijken? Zorg dan dat je iets leuks hebt op die dag. Plan het! Doe het gewoon!
  • Adem in ... adem uit ... en neem 5 tellen (en bedenk dat het wel goed komt)
  • Niemand is perfect, jij ook niet!
  • Stel prioriteiten
  • Neem tijd voor je bezigheden en laat je vooral niet opjagen
  • Zorg dat je leert wat je persoonlijke behoeften zijn zodat je daar op terug kunt vallen
  • Ga niet over je grens. Neem altijd een time-out als je je onrustig voelt worden
  • Zorg altijd voor een plan B

Ik ben benieuwd hoe het morgen gaat!


Doe alles wat je doet stap voor stap.
Het brengt je namelijk niet veel verder wanneer je stappen overslaat, dan behalve uit balans.
 ~ Syl
 
 

3 opmerkingen:

  1. Oh ja, dat bewust 'afbakenen' van taken ben ik ook aan het leren. Eerst dit, dan pas dat... En focus je op dat waar je dan mee bezig bent. Dat 'multitasken' van 'ons vrouwen' blijkt vaak een grote aaneenschakeling te zijn van het telkens verleggen van je focus naar een andere activiteit - wat helemaal niet zo efficiënt is als we vaak denken.
    Het kost tijd om dit onder de knie te krijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi en eerlijk hoe je bij deze dingen stilstaat, het overdenkt en oppakt. Dank je wel voor je tips.Deze zijn altijd toepasbaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...